Het Rennes le Chateau dilemma, deel 11
Recent op Grenswetenschap.nl:
'Poort naar de Hel' bestond echt (
update) ( Antilochos )
Grenswetenschap Gastblogger ( paps )
Het geheim van de Caïro Kalender ( stoerecurry )
de Zeepkist - week 47 ( Emie )
Het Rennes le Chateau dilemma, deel 13 ( hugo )
Luizen bestrijden zonder chemie ( stoerecurry )
Elmer McCurdy: een carrière na de dood ( stoerecurry )
Mysterieuze (vis)vangst ( Boudicca )
De oudste horrorfilm ( marian )
WoensdagWie, deel 4 ( lifetime )
The Razor and Blade principle ( hugo )
Trovanti, de groeiende stenen ( DeSchaduw )
Vortex speelt geest ( Sinbad )
Satelliet kierewiet 5.0 (
update) ( marian )
Sagittarius A ( stoerecurry )
» Snuffel in onze webshop »
» Bekijk de agenda »
In het vorige deel werden vooral de veranderingen besproken die abbé Berenger Saunière aan zijn kerkje uit zou laten voeren. Het kerkje had een grondige restauratiebeurt nodig gehad, maar een aantal van de veranderingen die Saunière uit liet voeren mogen curieus genoemd worden. Zo had hij de toegang naar de crypte van de vroegere 'Heren van Rennes' volledig laten verdwijnen onder een nieuwe vloer, na er zelf eerst nog wel in te zijn geweest en er iets te hebben ontdekt. Daarnaast had hij een halfronde constructie aan de sacristie aan laten bouwen waarvan de toegang geheel was verborgen in een kast met een dubbele deur.
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] De pastoor had het kerkje laten decoreren door een vrijmetselaar-beeldenmaker uit Toulouse die tevens de ingang van de kerk voor zijn rekening had genomen. Bij die ingang leek Saunière, door er zekere spreuken uit het Oude Testament boven te plaatsen, aan te hebben willen geven dat de kerk een soort van replica voor moest stellen van de eerste tempel der Hebreeën te Bethel. Waarvan ik in een eerder artikel hier op GW reeds had gepoogd aan te tonen dat deze op de werkelijke 'Berg van God' uit het boek Exodus moest hebben gestaan.
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] Ik kan enkel maar vermoeden dat dit gegeven in de ondergrondse stroom reeds veel langer bekend was.
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] Eigenlijk kon men door zekere decoraties in het kerkje vermoeden dat Saunière zich niet weinig had laten beïnvloeden door zijn donateurs, die waarschijnlijk 'waar voor hun geld' wensten te zien.
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] Adellijke donateurs die zich in die dagen vooral onledig hielden met zekere occulte genootschappen en soms 'duistere' rituelen.
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] Maar evengoed kan de kennis die hij mogelijk had verworven na in de crypte der Hautpouls te zijn geweest hebben bijgedragen aan zijn andere kijk op het geloof.
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] --------------------------------------------------------------------
Enkele maanden na de feestelijke inwijding van het Maria Magdalena kerkje te Rennes le Chateau in 1897 gebeurt er iets wat eigenlijk het hele gebied behoorlijk moet hebben opgeschud. De biechtvader van Berenger Saunière, abbé Gélis uit Coustaussa werd dood in zijn woning gevonden.
De locale krant van het departement de l 'Aude weet de omstandigheden waaronder het was gebeurd misschien nog wel het beste te omschrijven:
"Liggend in een poel van bloed lag het slachtoffer met zijn armen en handen strak gevouwen om één van zijn knieën. Deze knie was opgetrokken tot zijn borst. Priester Gelis, waarvan zijn moordenaar ongekend bruut was geweest, had 12 tot 14 gruwelijke wonden aan zijn hoofd en nek. De schedel was gebroken op verschillende plaatsen waardoor de hersens te zien waren. Drie andere wonden waren te zien aan het gezicht van de priester. Zeer veel bloedspatters waren te zien op de muren en het plafond van de keuken. Sommige wonden waren veroorzaakt door een stomp, zwaar voorwerp. Andere door snijwerktuigen. Het slachtoffer, zo bleek, heeft zich
hevig en wanhopig verzet tegen zijn aanvallers. De moordenaar had alle kasten en laden doorzocht. Geld werd niet meegenomen. Er lag 1500 francs voor het grijpen.
Waarom was dit? Als het niet om geld ging of aandelen, was het dan misschien een document dat moest verdwijnen? Dit lijkt een aannemelijke verklaring. Enkele jaren geleden was er al een keer ingebroken door gemaskerde mannen. Ook nu bij deze moord zijn er geen getuigen, geen aanwijzingen, geen verdenkingen te onderzoeken. God alleen weet wie de dader is. ”
Antoine Gélis was 70 jaar geweest toen hij zijn moordenaar zou ontmoeten. Het schijnt dat hij – zoals oudere mensen wel vaker hebben – heel erg voorzichtig was en zeker laat op de avond niet zomaar meer iemand binnen zou laten. Alles was normaal gesproken altijd goed afgesloten geweest.
De pose die de daders aan het lijk hadden gegeven lijkt haast op een rituele moord te duiden, en de oude man is zeker gemarteld voordat hij overleed.
Geld was er genoeg gevonden in het huis, dus daar kon het de dader(s) niet om te doen zijn geweest.
De moord zou nooit worden opgehelderd.
Antoine Gélis zou een verwoed niet-roker zijn geweest en dit maakt het des te merkwaardiger dat er bij zijn lichaam een pakje sigarettenvloeitjes van het merk 'le Tsar' werd gevonden met daarop de woordjes 'Viva Angelina' geschreven.
Waar kan het de moordenaars om te doen zijn geweest als het niet om geld ging? Informatie? Was het omdat Antoine Gélis de biechtvader was van Berenger Saunière en mogelijk meer had vernomen over een en ander dan eigenlijk was toegestaan? Had Antoine Gélis als principieel mens op de een of andere wijze te kennen gegeven dat hij zekere gedragingen niet goedkeurde en ermee naar een hogere kerkelijke instantie wilde gaan? En zo ja, hoe had de moordenaar dit dan vernomen? De moordenaar moet een bekende zijn geweest anders was hij nooit door Gélis binnengelaten op dat uur.
Ooit hoorde ik tijdens een lezing de spreker opperen dat hij niet uitsloot dat de moordenaar Alfred Saunière zou zijn geweest. Alfred Saunière zat in die dagen diep in de occulte praktijken van de adel en beïnvloedde ondertussen zijn broer waar mogelijk. Zelf was Alfred als priester al enige tijd in diskrediet geraakt en het kan zijn dat hij bang was geworden dat dit zijn broer eveneens te wachten stond als Antoine Gélis zijn geweten teveel zou laten spreken over wat hij wist over de handelingen van Berenger Sauniére. Zonder een biechtgeheim te overtreden natuurlijk.
Dan is er ook wel eens sprake in het Rennes le Chateau drama van een occult genootschap dat Société Angelique' zou hebben geheten en waar vooral belangrijke artiesten in zouden hebben gezeten. Dit genootschap zou volgens die verhalen overal sterke invloed hebben, zelfs op 's lands regering. Het kan echter evengoed een 'broodje aap' verhaal betreffen. Want dan resteert de vraag weer wie daar dan in zou hebben gezeten die Antoine Gélis goed genoeg had gekend en vertrouwd dat hij deze op een laat uur binnen had gelaten.
Het moge duidelijk zijn dat het plaatje waarmee dit hoofdstuk begint puur gissen mijnerzijds is.
----------------------------------------
1898 . Het gaat pastoor Saunière dermate voor de wind dat hij in staat is diverse percelen braakliggend land om de pastorie en het kerkje aan te kopen, om dit gelijk op de naam van zijn huishoudster Marie Dénarnaud te zetten. Een deel van dat terrein bevindt zich precies op de rand van het plateau waar Rennes le Chateau op ligt.
Nergens valt uit op te maken dat hij ineens een schat zou hebben gevonden waarvan hij dat kon betalen, het heeft er eerder schijn van dat hij geld kreeg van zijn sponsors door zekere 'diensten'. En dan was natuurlijk Henri Boudet er ook nog die eveneens over onverklaarbare fondsen bleek te beschikken waar hij niet gierig mee omging maar waar hij anderen graag financieel mee bijstond.
Bisschop Billard ging het minder voor de wind, hij zou een beroerte krijgen en gedeeltelijk verlamd raken. Hij zou tevens onder druk hebben gestaan omdat hij op niet correcte wijze met zekere fondsen was omgesprongen en het bisdom op schulden had gejaagd.
In dit zelfde jaar reist Saunière op een zeker moment ook nog even naar de stad Lyon waar hij een bijeenkomst van een Martinistisch genootschap bijwoont.
Bisschop Billard staat nog steeds achter de pastoor want hij nomineert hem zelfs voor een promotie (personnat), deze wordt echter geweigerd na een onderzoek naar het leven van de pastoor van Rennes le Chateau.
In het dagboek van Sauniére staat dat hij 50 liter Caribische rum uit Jamaica had besteld, maar dat deze te laat is. Het moge duidelijk zijn dat het leven dat de pastoor leidde al enigszins op begon te vallen binnen kerkelijke kringen.
Vanaf 1899 is pastoor Saunière steeds vaker weg. Hij ging dan lopend het dorp uit en nam dan vaak wegen die tegenwoordig nauwelijks nog als verbindingswegen bekend staan. Zo is er een beschrijving van een dorpeling die dit eens zou hebben gadegeslagen.
"Hij liep in de richting van Rennes les Bains, door het bos van de 'Dode man' (l'Homme Mort) en stak dan het riviertje la Blanque over om daarna de Serbaïrou op te klimmen richting de Broodsteen (la pierre du Pain) waarvan werd gezegd dat de duivel er zijn vingerafdrukken op had achtergelaten. ”
Van die wandeling is mij enkel duidelijk dat hij ervoor door Lavaldieu en langs Coume Sourde moest lopen, dat is als hij via het bos van l'Homme Mort ging. Dat hij juist deze route nam toont volgens mij wel aan dat hij de betekenis van dit 'Dal van God' waarschijnlijk kende.
Het doel van die wandelingen, die veel tijd in beslag namen en hem langere tijd afwezig lieten zijn, is overigens niet bekend. Opvallend is wel dat hij erna vaak weer over geld beschikte.
-------------------------
Nu is er weer even de nodige onduidelijkheid in de chronologie. Want de jaartallen waarin zekere zaken mogelijk gebeurd zouden zijn lopen nogal uiteen in diverse bronnen.
Saunière zou namelijk aan het einde van de 19e eeuw of in de eerste jaren van de 20ste eeuw diverse prominente gasten ontvangen.
Er is echter ook wel beweerd dat die VIP gasten latere verzinsels zouden zijn geweest van Noël Corbu of Pierre Plantard en co. Lange tijd was men geneigd dit laatste te geloven tot men op een zeker moment een dagboek ontdekte van een Spaans-Franse Martinist en vriend van Emma Calvé: Rodrigo Saenz de Castillon. Afgezien van het gegeven dat dit dagboek meldt dat Saunière zelf ook deel uit maakte van een zekere orde – dit verklaart zijn aanwezigheid in Lyon gelijk – vertelt het dat ene JO op visite zou zijn geweest in Rennes le Chateau. JO zijn de initialen van Johann of Jean Orth wat weer de schuilnaam was van Johann Salvator von Habsburg, aartshertog uit het keizerlijke Oostenrijkse huis van Habsburg. En dat niet alleen, hij was tevens een neef van de graaf van Chambord, wiens weduwe tot een van de eerste gulle sponsors van Saunières projecten mag worden gerekend.
Deze keer zou de aartshertog onder het pseudonym 'monsieur Guillaume' – oftewel meneer Willem – op doorreis zijn geweest van Italië naar Spanje, en deze reis hebben onderbroken om Rennes le Chateau even aan te doen. Naar het schijnt zou dit het Franse 'Deuxiéme Bureau' (Franse geheime dienst) enigszins nerveus hebben gemaakt daar er sprake was van enige politieke wrijving en nervositeit tussen diverse landen in Europa, waaronder Frankrijk en Oostenrijk-Hongarije. Zodoende zou er gedocumenteerd bewijs over dit bezoek zijn ( Jean Markale ), al schijnt dit nu weer te worden ontkend door de Gendarmes. Maar Gendarmerie en Deuxième Bureau zijn wel twee heel verschillende instanties.
Dit bezoek biedt in ieder geval een goede verklaring voor het feit dat Saunière later een specifieke bankrekening zou hebben gedeeld met de Aartshertog, waardoor de pastoor in staat zou zijn aan een nieuw project te beginnen na de voltooiing van zijn kerkje. De pastoor zou 'meneer Willem' tijdens zijn bezoek namelijk hebben verteld over wat hij allemaal van plan was.
Voorts vertelt het Saenz-Castillon dagboek dat Emma Calvé eveneens een bezoekje omstreeks 1900 aan Rennes had gebracht in gezelschap van de schrijver van het dagboek, maar ze hadden de pastoor toen niet thuis getroffen. Zij waren toen gastvrij onthaald door Marie Dénarnaud in de pastorie en zouden toen een geschilderde kopie van het schilderij van Nicolas Poussin kunnen hebben ontwaren.
Of dit dagboek nu de waarheid vertelt of niet, kort erna zou Saunière wel beginnen aan zijn volgende project.
Want in 1901 laat hij op de door hem verworven grond een nieuw gebouw neerzetten dat hij 'villa Bethania' besluit te noemen (na eerst 'Villa de Marie' in overweging te hebben genomen). Het zal – het kasteel uitgezonderd natuurlijk – het grootste gebouw gaan worden in het dorp. Uit de naam van dit gebouw blijkt eens te meer de fascinatie van Saunière voor Maria Magdalena, die lid was van die Nieuwtestamentische familie die te Bethania woonde. Maria, haar zuster Martha en hun broer Lazarus (Griekse versie van Eleazar), die zo'n verholen rol speelt in het evangelie van Johannes en die zelfs was geschrapt uit dat van Marcus (Morton Smith, het geheime evangelie volgens Marcus ).
Als men Saunière dan vraagt waarom hij dit gebouw hier neer laat zetten dan geeft hij als antwoord dat het de bedoeling is er een tehuis van te maken voor priesters die met pensioen zijn gegaan.
De bouw van dit project zou meerdere jaren in beslag gaan nemen.
Dan overlijdt later dat jaar zijn grote steun bisschop Billard. De goede naam van de bisschop is dan reeds helemaal te grabbel gegooid omdat hij het bisdom met duizelingwekkende schulden achterlaat.
-------------------------------------
In
1903 was de bouw van de villa Bethania zover gevorderd dat het gebouw er stond en enkel nog van binnen ingericht moest worden. Al lijkt Saunière nu en dan niet altijd even goed bij kas te zitten.
Inmiddels is er ook een nieuwe bisschop in Carcassonne gekomen om de overleden Billard te vervangen. Deze nieuwe bisschop heet msgr. Paul-Félix Beuvain de Beausejour en deze had de intentie eens flink de bezem door zijn bisdom te gaan halen om zo de goede naam van de kerk te herstellen.
1903 was tevens het jaar van de uiteindelijke overwinning van pastoor Saunière tegen een van zijn grootste tegenstanders die sinds 1899 in Rennes le Chateau was geweest, namelijk de schoolonderwijzer Prosper Estieu. Deze zou fanatiek Republikein zijn geweest en er neo-Kathaarse opvattingen op na hebben gehouden. Saunière had vrijwel vanaf het begin alles in het werk gesteld – zelfs via de officiële instanties – om de onderwijzer weg te krijgen uit het dorp en in 1903 besloot deze laatste alsnog maar uit eigen beweging op te stappen.
Saunière kreeg in die zelfde tijd trouwens wel reeds een tweede waarschuwing om te stoppen met het opzeggen van illegale misdiensten (simonie), en dit vormt gelijk een belangrijke aanwijzing voor hoe hij verder aan zijn fondsen wist te komen. Echter vormt het nog steeds geen volledige beschrijving, maar die zal bij het bisdom beslist ook wel niet bekend zijn geweest. Ik heb echter zo een vermoeden.
In ieder geval liet de nieuwe bisschop wel gelijk merken dat hij de pastoor van Rennes le Chateau in de gaten hield.
Maar daar trok Saunière zich vooralsnog verder weinig van aan, en hij ging gewoon verder met zijn projecten. Hij gaf nu opdracht om te beginnen met de bouw van een wal en een toren aan de rand van het plateau. Tegelijkertijd werd er een park aangelegd.
Ineens beschikte hij schijnbaar weer over voldoende geld om dit allemaal te kunnen bekostigen.
Wel schijnt het dat hij reeds regelmatig gasten ontving in zijn domein, en dit zou best wel eens te maken kunnen hebben met die nieuwe fondsen.
De illustratie hierboven geeft eigenlijk reeds zeer goed aan dat Saunière enig gevoel voor de geschiedenis van zijn dorp had, want hij hield er echt rekening mee met zijn bouwwerken tegelijk de oude verdedigingswerken als het ware een beetje te restaureren. Verdedigingswerken die na de plundering van het dorp door losgeslagen Catalaanse huurlingen onder leiding van Henri de Trastamare in de Middeleeuwen (1362) nooit meer helemaal opnieuw waren opgebouwd.
De afbeelding hierboven laat zien hoe Saunière Rennes le Chateau op symbolische wijze een deel van de vestingwerken terug zou geven. Er school overigens meer symboliek in dan men op het eerste gezicht zou denken, want met de bouw van één stenen toren en daar tegenover één van glas school ook weer een zekere boodschap. Een glazen toren die als reflectie diende voor die van steen.
Wat betreft de naam van de stenen toren, waar hij zijn bibliotheek nu naartoe wenste te verhuizen, schijnt hij volgens het verhaal nog even de hebben geaarzeld. De naam 'Tour du Midi' (toren van het zuiden) en 'Tour d'Horloge' (toren van de klok, of uurwerk) kwamen even aan de orde, maar uiteindelijk zou hij gaan voor de naam 'Tour Magdala'. En dit refereert natuurlijk eveneens aan Maria Magdalena, zal men nu denken. Dat was waarschijnlijk ook wel de bedoeling, maar er zat wel degelijk een achterliggende gedachte bij.
Of Saunière zelf op dit idee was gekomen na lang nadenken, of dat hij tips hierover had gekregen van zijn sponsors – of misschien wel zijn collega-pastoor uit Rennes les Bains – blijft onzeker. Vanwege de naam ben ik zelf geneigd het laatste te denken. Want van zijn collega uit het zusterstadje was bekend dat deze vertrouwd was met de talen uit het Midden-Oosten. Dus deze heeft de etymologische herkomst van de naam Magdala waarschijnlijk weten te achterhalen.
Even voor alle duidelijkheid, de naam 'Magdala' stamt van het Hebreeuwse woord Migdal wat 'toren' en 'versterking' en 'schitterend' kan betekenen. Maria Magdalena kan zo hebben geheten omdat zij als zelfstandige vrouw van hoge komaf privébezittingen had in het plaatsje Magdala – waar dus waarschijnlijk een toren stond ooit – of eenvoudigweg omdat zij als inwoonster van Bethanië een hoge autoritaire status genoot ( Margaret Starbird ).
Maar de reden dat de door Saunière gebouwde – of mogelijk HERbouwde – toren deze naam kreeg was stiekem een heel andere. De Coume Sourde steen gaf dit eigenlijk al aan.
Daarom denk ik ook dat Saunière's sponsors het sowieso eens waren met de keuze van juist deze naam.
-----------------------------------------
1905 is het jaar dat Villa Bethania geheel klaar is, dit zou volgens zekere verhalen worden gevierd met eersteklas maaltijden voor diverse prominente gasten waarbij vooraanstaande wijnen werden gedronken.
In september dat jaar krijgt Berenger Saunière een harde klap te verwerken als zijn jongere broer Alfred komt te overlijden aan het jarenlang overmatig gebruik van alcohol. Alfred was in de laatste jaren behoorlijk afgegleden maar was wel voor Berenger belangrijk gebleven als tussenpersoon voor het verkrijgen van fondsen. Men beweert dat vooral Alfred voor de vraag naar zogeheten illegale misdiensten had gezorgd die Berenger dan kon uitvoeren. Gezien de kennissenkring waar Alfred zich in ophield kunnen we er gerust van uitgaan dat dit geen gewone – al dan niet illegale – misdiensten zijn geweest, waar men zo royaal voor betaalde.
--------------------------------
1906 . De Franse republiek wil nu dat alle religieuze gebouwen aan de staat worden toegekend en de inventaris van de Ste Marie Madeleinekerk te Rennes le Chateau wordt doorgenomen. Berenger Saunière weigert dit te ondertekenen, waardoor een pastoor in het niet ver van Rennes afgelegen dorp Esperaza dit voor hem ondertekent.
De pastoor laat zich van een minder goede kant zien door te weigeren zijn zuster Mathilde financieel bij te staan in de verzorging van hun zieke moeder. Omdat hij daar geen geld voor zou hebben, is zijn excuus. Hierna sleept Mathilde haar broer voor het gerecht die Berenger alsnog dwingt tot betalen.
In de jaren erna gaat Berenger gewoon verder met zijn leven zoals hij dit reeds lange tijd deed. Hij is dermate trots op zijn dorp dat hij een stel ansichtkaarten ervan laat produceren.
Marie Denarnaud wordt door sommige inwoners 'la Madone' genoemd omdat zij gekleed in de laatste mode door het dorp wandelt als een voorname dame.
Maar dan begin 1909 krijgt Saunière een bericht dat hij naar een andere parochie wordt overgeplaatst, de nieuwe bisschop hoopt zo een wapen in handen te hebben om de praktijken van de pastoor van Rennes le Chateau een halt toe te roepen. Berenger weigert echter zich over te laten plaatsen naar de plaats Coustouge en neemt ontslag. De bisschop weigert dit echter te accepteren zolang Saunière in Rennes le Chateau blijft.
Nu hij geen officiële pastoor meer is mag hij geen diensten meer opzeggen in de kerk maar daar heeft hij een eenvoudige oplossing voor in petto. Om dit te bekijken gaan we weer even enkele van de projecten van Berenger Saunière onder de loep nemen.
--------------------------
In deel 9 vertelde ik reeds dat de eerste verbouwingen buiten het kerkje die de pastoor zou verrichten de aanbouw van een plantsoentje betrof in 1891. Hij liet daar die 'Visigothische' zuil op zijn kop neerzetten met een Mariabeeld daarop geplaatst en aan de andere zijde van het kerkstraatje liet hij een driehoekig plantsoentje aanleggen waarin hij een grot liet bouwen van stenen die uit de omgeving zouden stammen. Dat zou een zogenaamde 'Lourdesgrot' voor moeten stellen omdat Lourdes en de Mariaverschijning aldaar in die dagen nog volop belangstelling genoot. In die grot had hij echter een beeld laten plaatsen dat meer overeenstemming genoot met een beeltenis van Maria Magdalena. Zodat de grot dus eigenlijk eerder de Magdalenagrot voor had moeten stellen die zich in de buurt van Rennes le Chateau had bevonden volgens de volksoverlevering. Maar dat was meer bedoeld voor de sponsors van de pastoor, en de pastoor zelf natuurlijk. Er zat nog wel meer symboliek in dat plantsoentje, dat komt later nog ter sprake.
Maar het beeld dat in die 'grot' had gestaan haalde de pastoor daar weg toen hij niet langer officieel als dorpspastoor van Rennes le Chateau op mocht treden. Hij liet namelijk aan zijn 'Villa Bethania' een soort van privékapel aanbouwen van glas en zette daar het beeld uit de grot in.
(Het beeld van Maria Magdalena is in de loop der jaren trouwens verdwenen en nooit meer terug gevonden, helaas.)
Rennes le Chateau kreeg ondertussen een nieuwe pastoor, ondanks de brief die was gestuurd door de burgemeester waarin hij de bisschop had verzocht af te zien van de aanstelling van een andere dorpspastoor. Abbé Henri Marty uit Coustaussa werd de nieuwe pastoor maar deze trof de kerk op zondag doorgaans leeg. Want vrijwel alle parochianen waren pastoor Saunière trouw gebleven.
Het moet een hard gelag zijn geweest voor abbé Marty die bij zijn eigen parochianen in Coustaussa erg geliefd was geweest.
---------------------------------------------------------------------------------
In het volgende deel zullen we verder gaan met de geschiedenis van de voormalige pastoor van Rennes le Chateau. Want al snel zou blijken dat de bisschop een ware hetze tegen hem was begonnen.
Jean-Bob Ildanach
| 03-11-2013 | 08:00
Reageer op dit artikel (7) »
Goed blog? Geef Jean-Bob Ildanach een biertje!
Gerelateerd aan deze publicatie:
Het Rennes le Chateau dilemma, deel 13
Het Rennes le Chateau dilemma, deel 12
Het Rennes le Chateau dilemma, deel 10
Het Rennes-le-Chateau dilemma, deel 9
paps: Dit is een prachtige reeks, ik geniet hier elke keer weer van. Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken. Op 03-11-2013 8:55:59 | Kudos: 0
Veteo: Wat ik me afvraag; De aard van die contacten en bezigheden die blijkbaar veel geld genereerden buiten de officiële kerkelijke kanalen om. 'Occultisme' als verklaring lijkt me wat mager, waren er ook meer illegale of ongepaste zaken? Of loop ik nu op het verhaal vooruit. Just be wealthy in the mind. Op 03-11-2013 11:47:26 | Kudos: 1
hugo: Maar dan begin 2009 krijgt Saunière een bericht dat hij naar een andere parochie wordt overgeplaatst,... allicht 1909? DansFans: je dance, donc je suis. Op 03-11-2013 15:18:52 | Kudos: 1
Jean-Bob: @ Hugo, oops, je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Thnx !!! Op 03-11-2013 16:18:59 | Kudos: 0
Snadert: Welgemeend compliment aan Jean-Bob voor deze uitstekende serie. Misschien interessant om te weten dat Baigent, bekend als co-schrijver van 'Heilige bloed, Heilige Graal', onlangs overleed. Leigh was hem al voorgegaan in 2007. Beide mannen hebben de roem van het boek niet goed kunnen dragen. Gezamenlijk begonnen zij een rechtzaak tegen Dan Brown, die het idee van de Da Vinci Code gestolen zou hebben. Ze verloren en moesten de immense proceskosten betalen. Dat bracht hen beiden aan de bedelstaf. Henry Lincoln, die niet meedeed aan de rechtzaak overleeft beide auteurs. Triest hoe dit uiteindelijk is afgelopen.
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] (bericht gewijzigd op 3/11/2013 19:25) Op 03-11-2013 19:21:40 | Kudos: 2
Jean-Bob: Henry Lincoln is still going strong. Ik kom hem nog regelmatig tegen als ik een of andere evenement in Rennes le Chateau bezoek. Op 04-11-2013 14:26:12 | Kudos: 0
chriske: ja het blijft een boeiende geschiedenis maar al die intriges al dat gekronkel, zelfs moord, waar zijn die mensen toch altijd mee bezig geweest, ze kunnen toch niets meenemen naar de andere zijde, waar doen ze het dan voor?? alles overkomt ons Op 05-11-2013 20:34:15 | Kudos: 1
Plaats een reactie: U kunt nog niet reageren. Maak eerst een GW-account aan. 0 Beschikbare tekens
Help Preview Reactie Plaats Deze Reactie »
Sitemap - © 2013Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden
Voeg snel uw eigen nieuws toe!
Nieuws aangebracht door GW-Bezoekers:
Bezoek ‘ Het Veld ’ voor meer grenswetenschappelijk nieuws!
Gedetailleerde kaart van Antarctica zonder ijs ( Antilochos )
Tropische vrucht blijkt 100 x effectiever als chemotherapie ( Luk )
Mystery humans spiced up ancients’ rampant sex lives ( wHiTeHaT )
Theorie over Jezus als Romeins propagandamiddel rammelt aan alle kanten ( Antilochos )
Mini-ijstijd breekt spontaan aan in computermodel. ( Antilochos )
2 + 2 = 5 ( Emie )
14-jarige jongen geeft dorp electriciteit met windmolen van afval ( Antilochos )
Valt komeet ISON uiteen? ( Chris de Boden )
West African Inventor Makes a $100 3D Printer From E-Waste ( Chris de Boden )
Is Mars langer vulkanisch actief geweest dan verwacht? ( Antilochos )
Links of rechts: welke hersenhelft is dominant? ( Antilochos )
Would you use a battery with DRM restrictions? ( hugo )
De vijf grootste zonnemythen ontkracht ( ThoTh )
Deformed, Pointy Skull from Dark Ages Unearthed in France ( vailixi )
Afgedankte kledij komt helemaal niet bij hulpbehoevenden terecht! ( Emie )
Actieve vulkaan ontdekt onder ijs Antarctica ( hugo )
Pedaalkracht levert stroom ( Qvic )
Viking apocalypse on 22 February 2014 ( pleiadian )
Visnetten worden onderbroeken en zwempakken ( Chris de Boden )
Antigif ontdekt tegen veroorzaker botulisme
25 jaar internet in Nederland ( rudiev )
Oudste schepsel ter wereld vermoord door wetenschappers ( Veteo )
'Demmink is onze nationale zondebok, de schuld van alles wat mis gaat in dit land' ( freddy- )
Xenofobe vrouw wijst kleine Arabiertjes de deur ( DeSchaduw )
"Asteroiden ideaal als ruimtebases" ( Antilochos )
Studenten maken gsm opladen via wifi mogelijk ( rudiev )
Komeet ISON is nu met het blote oog zichtbaar! ( psixty4 )
Photos: Italy's Mount Etna Volcano Blows Smoke Rings ( Antilochos )
De lobby rond het bijengif
Woord van het jaar 2013: pietitie, selfie of sletvrees? ( hugo )
Nieuwste Reacties op Grenswetenschap.nl:
Tropische vrucht blijkt 100 x effectiever als chemotherapie (Luk)
Gedetailleerde kaart van Antarctica zonder ijs (Antilochos)
Grenswetenschap Gastblogger (paps)
Links of rechts: welke hersenhelft is dominant? (Antilochos)
Valt komeet ISON uiteen? (Chris de Boden)
Het Rennes le Chateau dilemma, deel 13 (hugo)
Mystery humans spiced up ancients’ rampant sex lives (wHiTeHaT)
de Zeepkist - week 47 (Emie)
Nassim Haramein Uitgelicht (3.14po)
Mini-ijstijd breekt spontaan aan in computermodel. (Antilochos)
2 + 2 = 5 (Emie)
Visnetten worden onderbroeken en zwempakken (Chris de Boden)
14-jarige jongen geeft dorp electriciteit met windmolen van afval (Antilochos)
Theorie over Jezus als Romeins propagandamiddel rammelt aan alle kanten (Antilochos)
'Poort naar de Hel' bestond echt (
update) (Antilochos)
Afgedankte kledij komt helemaal niet bij hulpbehoevenden terecht! (Emie)
Dutchcoin: Lets Do It ! (DeSchaduw)
'Demmink is onze nationale zondebok, de schuld van alles wat mis gaat in dit land' (freddy-)
Elektriciteit dankzij gevangenen (freddy-)
West African Inventor Makes a $100 3D Printer From E-Waste (Chris de Boden)
de Zeepkist - week 46 (Sar)
De vijf grootste zonnemythen ontkracht (ThoTh)
Deformed, Pointy Skull from Dark Ages Unearthed in France (vailixi)
Would you use a battery with DRM restrictions? (hugo)
Het geheim van de Caïro Kalender (stoerecurry)
Pedaalkracht levert stroom (Qvic)
De oudste horrorfilm (marian)
Viking apocalypse on 22 February 2014 (pleiadian)
Is Mars langer vulkanisch actief geweest dan verwacht? (Antilochos)
Xenofobe vrouw wijst kleine Arabiertjes de deur (DeSchaduw)
Word nu meteen GW-dagsponsor!
Word ook dagsponsor !
Populair op Grenswetenschap.nl:
'Poort naar de Hel' bestond echt (
update)
Satelliet kierewiet 5.0 (
update)
Mysterieuze (vis)vangst
Waarom bevriest warm water sneller?
Trovanti, de groeiende stenen
Vortex speelt geest
Onopgeloste problemen in de natuurkunde, deel 7
Het geheim van de Caïro Kalender
Elektriciteit dankzij gevangenen
Elmer McCurdy: een carrière na de dood
The Razor and Blade principle
Waarom schreeuwen we?
Het Rennes le Chateau dilemma, deel 12
Luizen bestrijden zonder chemie
De oudste horrorfilm
Sagittarius A
WoensdagWie, deel 3
Het Rennes le Chateau dilemma, deel 13
WoensdagWie, deel 4
Grenswetenschap Gastblogger
Vroeger op Grenswetenschap.nl:
Vorige Maand:
Ison, hét hemelfenomeen van 2013 (
update 3)
Grianan of Aileach
De Zeitgeist, een mening is cultuurspecifiek
Het Rennes-le-Chateau dilemma, deel 9
Vorig Jaar:
Maakt volle maan mensen krankzinnig? (
update)
's Werelds diepste ondergrondse laboratorium (
update)
Kudos!
Jezus stierf op 3 april 33
Derinkuyu, de ondergrondse stad
Het Ancient Aliens-debat: De Dogon en Sirius-B
Marianne Vaatstra en de paragnosten
Wijsvinger op Mars?
Samenscholingsverbod Bugarach
Contact en meer...
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]